Putování I

5. 08. 2011 12:19:35
Na svatojakubskou pouť se chystám už roky. Začala jsem před mnoha lety cvičnými treky po Českém krasu, což vedlo k poznání, že musím notně zapracovat na své kondici. Před dvěma roky jsem už dokonce měla koupenou letenku do Bilbaa, že půjdu do Santiaga severní cestou, ale kvůli úrazu jsem ji musela přebookovat a pak ji kvůli dalšímu úrazu nechat propadnout. Kdekdo z mého okolí tu pouť už podstoupil a další ji podstupují.

Dobrá, řekla jsem si, Španělsko je možná trochu vysoká ambice. Ono nejde jen o stav těla, ale i ducha, a tam je těch překážek možná víc.

V první řadě strach. Strachy. Strachy racionální i iracionální. Možná i za tím, že si zvrtávám kotníky na schodech do metra a lámu si zápěstí na náledí přede dveřmi domu, kde bydlím, je strach. Prastarý, infantilní strach z vykročení do neznáma, odkud není návratu, z překročení prahu, z přetětí imaginární pupeční šňůry s jakoukoliv, byť i neuspokojivou jistotou.

Plus všelijaké strachy, které si člověk do své výbavy přibalil během života. Zvládnu to vůbec? Mám na to? Co bude, když ... bude pršet, neseženu nocleh, přepadne mě bouřka, zvíře, člověk, duch, zabloudím, vleze mi klíště na záda, zhorší se mi hemeroidy, nedomluvím se, dojde mi voda či knäcke-brot, bude mi horko nebo zima? Poradím si v nepředvídatelné situaci? A co za situaci by to asi tak mohlo být?

Strach je limitující stejně jako fyzická indispozice, a tak je strach vlastně indispozice psychická.

eew.jpg
Pouť do Santiaga de Compostela je teď tak populární záležitost, že trasa svatojakubské cesty je už – péčí Klubu českých turistů – vyznačena i po České republice. Je-li Španělsko tedy cíl z nejrůznějších důvodů (včetně finančních) příliš náročný, dá se začít pěkně „při zdi“, v jazykově a měnově domovském prostředí a zvolit jeden z úseků camina vytyčených přes naše území.

Rozhodla jsem se pro pouť ze Zbraslavi do Železné u Bělé nad Radbuzou. V Železné je hraniční přechod a trasa odtud pokračuje přes Norimberk a dále do Švýcarska, Francie a Španělska.

Jedním z všudypřítomných poznatků na cestě je takřka zákonitá odlišnost reality od plánů. Ve Zbraslavi je kostel sv. Jakuba. Podřídila jsem start putování informaci z internetu, že mše ve zbraslavském kostele sv. Jakuba je v pátek v 8:30. Ale měli zrovna nemocného pana faráře a nemohli mě ani pustit do kostela, protože jim zemřela paní kostelnice, tak to bylo bez mše, jen se symbolickou modlitbou před křížem, což je údajně – podle slov člena ostrahy zámku – energeticky silné místo (mně to tak nepřipadlo).

Jakube, Jakube, neříkej mi, že mě zrazuješ i před tou zdejší trasou...

Přece už ti musím, chci ti – a hlavně sama sobě – dát najevo, že to myslím vážně. Že to není žádné „jenom jako“.

Takže tedy jdu.

.jpg
Cesty na Karlštejnsku jsou chvílemi vyjeté lesem, chvílemi loukou, i zarostlé trávou, chvílemi kamenité, v lese bahnité. Občas na nich někoho potkáte, kolem hradu jsou samozřejmě davy. Mezi Mořinkou a Karlštejnem stojí uprostřed lesa moderní výpravný dům. Jediná se po těch cestách vleču s obrovským batohem. Za Karlštejnem to zaujalo nějakého pána a chtěl vědět, kam mám namířeno. Do Bělé nad Radbuzou? Vy jdete po svatojakubské cestě? Ukázalo se, že je to předseda občanského sdružení Ultreia hledající mobil, který tu den předtím ztratil.

Popřál mi „buen camino“. Ještě nikdy jsem to takto nevyslovila, a neřekla jsem to ani v tu chvíli, ostatně on stejně zrovna nebyl na pouti. Přijala jsem to setkání jako náhradu za zavřený kostel. A snad ten pán svůj mobil našel.

Před svou plánovanou cestou do Santiaga de Compostela jsem požádala o setkání pana doktora Susu, který prošel celé camino z Čech pěšky a napsal o tom dvoudílnou knihu. Šel i mnoho jiných cest a napsal i jiné knihy a jedna z nich je pojednána jako putování po českých pivovarech. Na sklonku prvního dne svého putování připíjím jemu i všem poutníkům nefiltrovaným Berounským medvědem v rodinném pivovaru jen malý kousek od ubytovny, kde mi o sobě celou noc budou vyprávět má kolena, mé kyčle, mé otlačené prsty a má pálící ramena.

Autor: Wanda Dobrovská | pátek 5.8.2011 12:19 | karma článku: 11.73 | přečteno: 1014x

Další články blogera

Wanda Dobrovská

Od Třebnušky k Berounce

Lom Třebnuška je pro Zbirožský potok poslední tvrdý střet s civilizací. Zbirožák nabývá sebevědomí. Kromě Koželužky mu tu ve vlhčích časech přivádí další vodu drobné, spíše občasné vodoteče zleva i zprava.

22.12.2022 v 8:08 | Karma článku: 11.06 | Přečteno: 194 | Diskuse

Wanda Dobrovská

Křest Zbirohem

Dospěli jsme - já a potok - společně do Zbiroha. Tak co, potoku? Už konečně víš, kdo jsi a kam patříš?

12.12.2022 v 8:00 | Karma článku: 7.76 | Přečteno: 157 | Diskuse

Wanda Dobrovská

Potok mezi Kařezem a Zbirohem

Ne, procházku tudy určitě nenavrhuji, leda že byste nezačínali v Kařezu, nýbrž v přilehlé osadě Borek a šli po modré. Já ovšem jdu podél potoka a rovnou předesílám, že je to dost neinspirativní putování.

12.7.2022 v 7:00 | Karma článku: 12.00 | Přečteno: 233 | Diskuse

Wanda Dobrovská

Kařezské rybníky

Kařezské rybníky jsou přírodní památkou. Přírodní památkáři jsou možná rádi, že turisticky lokalitu nelze moc uchopit, protože ptactvo, které zde žije, má alespoň klid. Plocha rybníků je obrovská – bezmála 70 hektarů.

2.6.2022 v 7:00 | Karma článku: 13.50 | Přečteno: 328 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 29.69 | Přečteno: 580 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 52 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 302 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 527 | Diskuse
Počet článků 36 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 564

Psaním se živím, a psaní mě i baví. Jsem ale líná, a tak je blog pro mě skvělá motivace, jak se přimět dát psanou podobu i tématům, která jsou vně mých pracovních závazků. Zájmy: příroda, hudba, spiritualita.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...