Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Putování III

Civilizace – mimo jiné – docela brutálně bere pěšímu možnost dostat se odněkud někam po cestě, která k tomu účelu odjakživa sloužila. Civilizace nepočítá s tím, že by člověk měl nebo chtěl používat své dvě nohy. Posadila ho do auta a autem ano, autem mu tu možnost zplna dává. Na některé cesty mu dokonce – v zájmu jeho vlastní bezpečnosti – vstupovat zapovídá. Chce-li člověk v civilizovaném světě – a v malé, hustě obydlené zemi – chodit pěšky, dává od toho civilizace ruce pryč. Přenechává pole působnosti romantikům a nejdrobnějším z drobných živnostníků.

Z Roztok jsem si mimo trasu vyšla na Křivoklát. Po silnici. Po jedné straně strmý sráz, po druhé svodidla, na jednom místě zatáčka pod viaduktem, která je nepřehledná i pro řidiče (jsou tam zrcadla). Zástavba mezi strání a Rokytkou (Rakovnickým potokem) skýtá pak už alespoň úzký chodníček, v podstatě se tam ale s pěšími nepočítá, je tam docela provoz a člověk se tam necítí úplně bezpečně.

Dřív poutníka mohl přepadnout lapka, dnes ho může – byl-li by tak pošetilý, že by se chtěl mermomocí držet cest, jejichž smyslem je propojovat lidská sídla – porazit auto. Je tedy veden po turistických cestách, jejichž smyslem není převést ho odněkud někam, nýbrž zavést ho do míst, do nichž by ho normálně ani nenapadlo zavítat, kde něco zajímavého spatří (kapličku, studánku, mlýn, hrad, vyhlídku, strom atd.) nebo třeba i zažije. A aby, když už tam zašel, nezabloudil, má ho značená stezka odtamtud zase bezpečně vyvést „ven“, v podstatě zpátky „na cestu“. (Není to tak úplně všude. V turisticky frekventovanějších místech – například na Karlštejnsku – jsou turistické stezky skutečnými cestami a jsou pěší a cyklistickou alternativou silnic.)

Zbloudění před Zdejcinou mi dalo za vyučenou a boty mám pořád ještě mokré. Takže na trasu z Roztok na Zvíkovec vyrážím po značce, která vede chvíli po silnici, pak v kopci uhýbá do lesa, a přestože neprší, tráva je tam samozřejmě mokrá a je vysoká a všude, protože kolik lidí tudy tak může projít za sezónu, to jen já se tu plahočím do kopce s obrovským báglem, skvostnou vyhlídku ani pořádně neocením, vyplašila jsem zajíce a zase pěkně zprudka dolů, že jsem nezůstala na silnici podél řeky!

Což jsem taky, hned jak se červená a silnice pod Nezabudickými skalami zase sešly, udělala a už jsem se asfaltky nepustila. (Bezpečnostní poznámka: provoz od Křivoklátu z větší části uhýbá na Roztoky, za odbočkou na Nezabudice je pak už úplně minimální.)

A konečně se mohu vyznat ze své lásky k Berounce. Až do Skryjí jsem ji měla vedle sebe. Jen já a řeka. Po dvou dnech deště byla vzdutá. Ne úplně rozvodněná, ale břehy pod vodou, zkalená (to prý je vždycky), prudká – a tichá. Vodáci se na ni toho dne ještě nevrátili. Chůze o samotě, stálým tempem, což na rozdíl od cest lesem a lukami silnice umožňuje, a vedle, občas hodně blízko, zpřítomněný živel. Kdykoliv se na řeku podívám, je to až strašidelné, jak se tam taková obrovská masa vody rychle valí a akusticky se vůbec neprojevuje. Když pomyslím, jak na sebe z lidí kdekdo zvukem upozorňuje – mluví, ba žvaní, křičí, překřikují se, kašlou (na koncertě), šustí, chrastí, nastupují s puštěným rádiem do tramvaje nebo otvírají okno, aby se všichni mohli dozvědět, jakou hudbu právě poslouchají, každý volá, tady jsem, tady jsem! A ta úžasná řeka teče neslyšně, jen stočíte-li k ní dolů zrak, na zlomek vteřiny vás skoro zaskočí mlčenlivým feedbackem, který není pro vás, anebo je pro vás tak jako pro kohokoliv, kdo takhle kdy po jejím břehu kráčel, protože ona tam je, a byla tam a bude, a na vás jí za mák nezáleží, ale když budete chtít, a mne to přímo k tomu ponouká, můžete si z ní vyfabulovat svou stálou průvodkyni. Kdykoliv se podívám, je tam a je živá. Někdy mezi stromy, někdy od silnice kousek dál, a někdy na chvíli vůbec, protože třeba obcházím kopec, ale pak ji zase spatřím a vracím se k ní jako k něčemu, na co se lze spolehnout a co trvá, a já jsem ráda, že o tom vím.

Někdy se ozve. I vzdutá občas zabublala peřejkou a to po silnici jdu a jak je všude tak ticho, chvíli nechápu, kde se tam co děje. Nebo – a to je stejně úžasné jako její mlčenlivý proud – se připomíná zdaleka tlumeným hukotem některého ze svých četných, z valné části zbídačených jezů a ten kus cesty k jezu a pak zase až do chvíle, kdy jeho hlas vymizí, je svět vibracemi sám pro sebe, je tam, fixován pořád do stejné oblasti dosahem zvukových vln na jednu i na druhou stranu a nedá se vyfotit ani nafilmovat. Takhle komunikuje krajina.

Nejpůsobivější to bylo, když jsem šla od řeky už docela daleko ve svahu, protože ve Skryjích vede cesta přes most a od Berounky se vzdaluje, ale od obce Čilá až za Hradiště je do údolí vidět, je tam pěkně široké a zvuk se tam nese tak jakoby nezřetelně a ty chvíle, kdy překračuje práh slyšitelnosti, jsou na pocit zvláštní, obsadí vám vědomí a možná jsou to právě tyhle chvíle, kdy se vám „čistí hlava“, poněvadž váš systém už cosi detekuje, snad je to infrazvuk, ale poznání se dostaví až o něco později a ještě později si uvědomíte, že to bylo něco, na co nikdy nezapomenete.

A ten návrat k Berounce v Kalinově Vsi! Ten pocit... snad se dá nazvat pocitem štěstí, i když si na to moc nepotrpím, být happy je teď ve flóru, ale tohle snad vážně byl pocit štěstí, jako opětovné shledání s milovanou bytostí, a v tu chvíli vím, že se mi po ní stýskalo a jak moc, a mnohem víc toho ještě cítím, když mi tu teď řeka teče u nohou, vděk a pohodu a důvěru, má stálá průvodkyně. Václav Cílek kdesi napsal, že „jeden z nejsilnějších zážitků, jaké řeka může člověku poskytnout, je chůze těsně podél vody“. Kdybych si to přečetla před tím, než jsem se vydala na pouť, považovala bych to za pěknou poetickou formulaci. Na ten citát jsem ale narazila až po té, co jsem se v Kalinově Vsi po sedmi kilometrech odloučení sice na dohled, ale přece jenom na dálku s řekou opět potkala na úrovni břehu, a tak vím, že je za tím prožitek – který, jako mnoho jiných z té cesty, je v podstatě nepopsatelný.

Pominu-li konverzaci s mladými majiteli penzionu Trilobit ve Skryjích, kde jsem se zastavila na bramboračku, nepotkala jsem cestou ani nohu. V Hradišti mi došla voda, požádala jsem přes plot chalupářku, jíž se rozštěkal pes a vzbudil jí dítě, za což psa pokárala a já jsem se kála, protože mně připadalo, že za to můžu, pes štěkal na mě, nicméně vodu mi natočila, na tohle se člověku smrsknou interakce s bližními, když je na pouti. A v Kalinově Vsi si dědeček s vnukem při pohledu na můj batoh a pot na poslední chvíli rozmysleli ptát se mě, v kolik odtud jede autobus bůhvíkam. Vy jdete pěšky, tak to asi nebudete vědět. To fakt ne, já se ještě musím vyšplhat na Zvíkovec, je to už jen kilometr, ale možná tam nedolezu.

Dolezla jsem, ovšemže jsem dolezla. Myslím, že člověk doleze za všech okolností. To jsem ovšem ještě nevěděla, že život – včetně hospody – zůstal dole u řeky. Hospoda? Ta měla dnes jen do tří, musíte dolů do Vsi. Odtamtud jsem právě přišla. Je to kousek. Ne, zpátky už nepůjdu, všechno mě bolí.

K jídlu ve Zvíkovci navečer už nic neseženete, naštěstí mám ještě železnou zásobu – sardinky a pytlík rozinek. Pro nohy pak Voltaren, AllgaSan a dárek od mé máti, úžasné mléko s mátou a tea tree.

Autor: Wanda Dobrovská | čtvrtek 8.9.2011 15:17 | karma článku: 9,34 | přečteno: 499x
  • Další články autora

Wanda Dobrovská

Od Třebnušky k Berounce

Lom Třebnuška je pro Zbirožský potok poslední tvrdý střet s civilizací. Zbirožák nabývá sebevědomí. Kromě Koželužky mu tu ve vlhčích časech přivádí další vodu drobné, spíše občasné vodoteče zleva i zprava.

22.12.2022 v 8:08 | Karma: 11,06 | Přečteno: 196x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Křest Zbirohem

Dospěli jsme - já a potok - společně do Zbiroha. Tak co, potoku? Už konečně víš, kdo jsi a kam patříš?

12.12.2022 v 8:00 | Karma: 8,25 | Přečteno: 159x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Potok mezi Kařezem a Zbirohem

Ne, procházku tudy určitě nenavrhuji, leda že byste nezačínali v Kařezu, nýbrž v přilehlé osadě Borek a šli po modré. Já ovšem jdu podél potoka a rovnou předesílám, že je to dost neinspirativní putování.

12.7.2022 v 7:00 | Karma: 12,00 | Přečteno: 235x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Kařezské rybníky

Kařezské rybníky jsou přírodní památkou. Přírodní památkáři jsou možná rádi, že turisticky lokalitu nelze moc uchopit, protože ptactvo, které zde žije, má alespoň klid. Plocha rybníků je obrovská – bezmála 70 hektarů.

2.6.2022 v 7:00 | Karma: 13,95 | Přečteno: 330x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Potok od Sirské hory

Sirské hory jsou tu dvě, vzdušnou čarou čtrnáct kilometrů od sebe. A vlastně ani ten potok není jen jeden. Mateřská Sirská hora posílá vody do všech světových stran. K jihovýchodu se rodí potok, jemuž dali lidé jméno Zbirožský.

29.3.2022 v 6:00 | Karma: 9,02 | Přečteno: 227x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Úpoř

Úpoř je pěkná lokalita na konci světa. Nebývalo tomu tak vždycky. Po potoce se plavilo dříví, byly tu průmyslové provozy a nitro údolí bylo obděláváno. Dnes se tu zčásti chalupaří, zčásti hospodaří.

4.12.2021 v 8:06 | Karma: 12,14 | Přečteno: 435x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Po potoce od Bušohradu k Broumům

Až k lesní studánce „U bídy“ se dá jít po cestě paralelně s potokem – akorát pozor, není to značená cesta a myslivec, který si kdesi v hloubi hvozdu trénuje mušku nebo vskutku něco loví, o vás nemusí vědět (stalo se mi na podzim).

27.4.2021 v 8:40 | Karma: 8,11 | Přečteno: 238x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Míza neboli Oupořskej

Projít si Úpořský potok od pramene k jeho ústí do Berounky není jednoduché ani pro ty, kdo v některé z blízkých vsí bydlí. Ne že by protékal takovou divočinou, cest k němu a podél něho je dost, ale náročná je logistika.

21.4.2021 v 16:05 | Karma: 9,55 | Přečteno: 303x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Habrový potok - finále

Hustá zástavba, zámek, oppidum, bývalá hvězdárna, sklárna, výletní restaurace Tomáše Hanáka, to je Nižbor. Potok? Ach, jistě, ten tu taky někde teče.

10.1.2021 v 9:00 | Karma: 11,47 | Přečteno: 532x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Byly habry, byly

"Ale, ale, copak to tu máme?“ diví se Habrový potok, když se mu v údolí za chatovou osadou kolem bývalé novojáchymovské hájovny začíná hromadit voda.

4.1.2021 v 11:00 | Karma: 10,26 | Přečteno: 428x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Habry, habry, habry... Habrový potok

Napoprvé vezme návštěvník Křivoklátska Habrový potok na vědomí nejspíš jako element vymezující oppidum nad Stradonicemi. Potok má ale v těch místech za sebou už dvanáct kilometrů - a na nich miliony let - dlouhý příběh.

10.12.2020 v 11:12 | Karma: 9,58 | Přečteno: 350x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Šárecký potok

Oddělen od Litoveckého, nemá Šárecký potok pramen. Začíná za výpustí vodní nádrže Džbán a rovnou vtéká do přírodní rezervace Divoká Šárka.

18.2.2019 v 8:21 | Karma: 9,35 | Přečteno: 405x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Studánka utajená

Původně to byla cesta podél dalšího z přítoků Litovicko-Šáreckého potoka, úplně mrňavého, necelé dva kilometry dlouhého, který na mapě ani nemá jméno, ale podle studánky kdesi na jeho horním toku se mu místně říká Zlodějka.

14.8.2015 v 22:04 | Karma: 10,15 | Přečteno: 262x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Potok Scharka

Že se ještě vracím k tomu mostku, ale v originálních popisech bitvy na Bílé hoře fakt figuruje jako mostek přes potok Scharka a takhle je potok označen i v Ottově slovníku naučném. Chystám se teď totiž projít tu část potoka, během níž se z Litovického změní na Šárecký, což je transmutace, která mne fascinuje. Zkuste se někoho na Červeném vrchu zeptat, odkud teče Šárecký potok dole v údolí. Málokdo to ví. Potok jako by se kdesi za Ruzyní ponořil do anonymity a na nějaký čas dočista zmizel. Odkud teče voda do Džbánu? No... hm...

2.4.2015 v 10:11 | Karma: 9,24 | Přečteno: 306x | Diskuse| Ostatní

Wanda Dobrovská

Na tom bělohorským mostku

Je to k nevíře, ale než jsem obešla celou hostivickou rybniční soustavu, trvalo mi to rok! A kdykoliv se tam teď vracím, vždycky mají rybníky i potok pro mě zase ještě něco nového, třeba průchod podél potoka od hráze v Hostivicích nebo potůčky s „břvemi“ v bažantnici u Kalého nebo revitalizační práce na potoce – přece jen začaly!

16.3.2015 v 8:43 | Karma: 9,21 | Přečteno: 281x | Diskuse| Ostatní

Wanda Dobrovská

Na břevských blatech

Procházím krajinou, která kdysi bývala močálem nebo skvostnými mokřinami. Od Břví, možná už od Chýně až k Ruzyni v dobách, kdy ještě neexistovaly Břve, Chýně ani Ruzyně. Nejstarší archeologicky doložená tavicí pec na železo na našem území se našla v Chýni a je pravěkého původu. Ve Zličíně se zase poměrně nedávno nalezly zbytky pravěké cesty. V pravěku to na širých pláních východně od hřebenu nad potokem dnes zvaným Kačák zkrátka žilo bažina nebažina. Ostatně bažina je obyvatelná a je i lokálně průchodná. Pouze dálkové cesty se jí vyhýbají.

21.2.2015 v 9:57 | Karma: 10,41 | Přečteno: 344x | Diskuse| Ostatní

Wanda Dobrovská

Potok ne ledajaký

Podél Litovicko-Šáreckého potoka jsem vyrazila před dvěma lety s úmyslem projít ho i se všemi jeho přítoky. Teď jsem asi v jeho polovině, v důležitém místě, kde se z Litovického stává Šárecký. Čas podat zprávu z cesty.

8.2.2015 v 7:42 | Karma: 10,25 | Přečteno: 424x | Diskuse| Ostatní

Wanda Dobrovská

Jakobikirche u Fuchsbergu

Kostely a kostelíky zasvěcené sv. Jakubovi jsou na svatojakubské cestě pro poutníka něčím na způsob zadostiučinění. V Čechách mi to moc nefungovalo, všechny svatojakubské kostely, kolem nichž jsem procházela (Zbraslav, Beroun, Ledce, Kladruby), byly zrovna v čase, kdy jsem se tam zdržovala, zavřené. Sekundárně to zafungovalo jen v Praze, to jsem ovšem byla na zahajovacím koncertě letního varhanního festivalu a na následném setkání hostů v refektáři jsem se o tom, že se za pár dní chystám vyrazit na další část pouti, zmínila před bratrem Oldřichem a on mi dal požehnání na cestu.

9.8.2013 v 10:18 | Karma: 9,23 | Přečteno: 301x | Diskuse| Ostatní

Wanda Dobrovská

Z Přimdy do Přimdy

Takhle mělo totiž původně vypadat moje letošní putování: mínila jsem dojít podél řeky Pfreimd, která pramení na českém území jako Kateřinský potok, až do města Pfreimd, kde se stejnojmenná řeka vlévá do Náby. Česká Přimda je sice německy Pfraumberg, ale je to pořád Přimda, stejně jako Pfreimd, a tak by to byla cesta z Přimdy do Přimdy.

8.8.2013 v 9:34 | Karma: 10,21 | Přečteno: 414x | Diskuse| Ostatní

Wanda Dobrovská

Po Norimberské cestě

Touha jít cestou, kudy chodili naši předkové, mě tentokrát, přinejmenším na čas, úplně odvedla od mezinárodní I24, která posílá poutníka z Kladrub přes Sedmihoří do Hostouně a dál na Bělou nad Radbuzou.

6.8.2013 v 9:41 | Karma: 10,54 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 36
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 564x
Psaním se živím, a psaní mě i baví. Jsem ale líná, a tak je blog pro mě skvělá motivace, jak se přimět dát psanou podobu i tématům, která jsou vně mých pracovních závazků. Zájmy: příroda, hudba, spiritualita.

Seznam rubrik