Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Den na magistrátu

Po této zkušenosti jsem pochopila, že tohle je jeden z klíčových projevů hry o moc: jako když si hrají štěňata. Část té hry spočívá v tom, že na sebe vzájemně ňafají a čekají, kdo se dřív zalekne a podřídí se.

Chvíli před devátou bylo Mar(f)iánské náměstí zpola zaplněné, z pódia zmenpolitiku.cz zněla pochmurná Hašlerova píseň Když nad Prahou se večer uklání. Na schodech ke vchodu do budovy magistrátu nějaký mladík rozdával syrová vejce. Moc vtipné mi to nepřipadalo, odkudsi z podvědomí mne cosi pošimralo. Dorazila jsem v zateplených lyžařských kalhotách, bytelných botách alaskách a s termoskou s čajem v batůžku. Počítala jsem s tím, že strávím na náměstí dvě hodiny, možná i víc.

 

Zkouška číslo jedna

se konala na galerii pro veřejnost ještě před zahájením zasedání nového zastupitelstva. Zvenku se dalo vyjít po schodech mezi všemi lidmi, co tam postávali, a normálně vejít do budovy. Nikdo nás nezastavil – byli jsme tři – a směrovky nás dovedly na galerii. Všech 94 míst k sezení bylo už obsazeno nebo zabráno, stojících tam kromě nás bylo kolem dvaceti. Čas plynul. Sotva se octnete uvnitř, ztratíte přehled o tom, co se děje venku, což myslím, je problém i našich politiků. Průběh celého dne a takřka všechno, co dělali a říkali, bylo toho dokladem. Zastupitelé se začali trousit po půl desáté. Paní s cedulkou – asi místní kustodka – nám řekla, že na galerii se nesmí stát, ani sedět na stupních na zemi a ať tedy jdeme pryč a když nepůjdeme, nechá nás vyvést městskou policií.

Ještě nikdo mi nikdy nevyhrožoval, že na mne zavolá policii.

 

Zkouška číslo dvě

se podobala deja vu. Jedna starší dáma v první řadě sedících sdělovala nějakému čerstvě příchozímu, kterému tam kdosi držel místo, že jsou na magistrátu na výzvu ze sekretariátu už od sedmi ráno. Něco v tom smyslu proběhlo už den předtím po netu – že sociální demokracie vyzvala svou členskou základnu, aby kdo může, přišel si na čas zasedání sednout na tribunu pro veřejnost – neboli nevysloveno „aby pro ty zvenku nezbyla volná místa“.

Takhle se to dělalo před listopadem: „nehodný“ hudební soubor nikdo nenechal hrát v žádné koncertní síni a když jsem redakci Hudebních rozhledů, časopisu, pro který jsem čas od času psala kritiky na koncerty, nabídla recenzi na koncert Agonu (konaný v klubu v Trojické nebo Pařížské), řekli mi, že uveřejňují kritiky jen na takové koncerty, které se konají v prostorách se statutem koncertního sálu.

 

Zkouškou číslo tři

pro mne byla pozice v první řadě na galerii pro veřejnost (protože v jednom okamžiku se do budovy vevalili lidi z náměstí a zaplnili galerii a jednu postranní chodbu).

 

Řekla bych, že takových jako já nás bylo – a je – víc. Lidí, kteří jsou potupně označování za „mlčící většinu“: snaží se dělat na světě to, na co se hodí, dělat to co nejlépe a prospívat tím sobě a svým blízkým a platí svým voleným zástupcům daně na to, aby jim umožňovali žít v bezpečném prostředí tak, aby mohli obstát sami před sebou.

Zastavíme se před pouhou výhrůžkou, ochromí nás zděšení z doteku se starými praktikami, je nám nepříjemné, když je na nás odevšad vidět a míří na nás kamery.

Mé svědectví zní: nejen že to není tak hrozné, ale čím dál tím víc se zdá, že je to i nutné.

Naši volení zástupci hrají o moc nejen mezi sebou, ale i s námi a není nad to, zakusit tu hru na vlastní kůži. Jsem z těch, na které když někdo houkne, hned se dekují. Setrvat na galerii i po pohrůžce, že na nás paní zavolá policii (což působilo velmi věrohodně, pět policistů tam pod schody vskutku přešlapovalo), vyžadovalo hodně velké sebezapření. Navíc paní nevytáhla trumf s policií jen tak z rukávu, ale až jako odpověď na reakci nějakého muže, který se začal proti její výzvě dost agresivně ohrazovat v ten moment, co ji vyslovila, a okamžitě se oháněl pádnými argumenty: „Je na to nějaký zákon, že tady nesmím stát?“ - „A co uděláte? Zavoláte na mě policii?“ Až mě napadlo, že je možná nastrčený, ale to je třeba jen nějaká moje hluboko zalezlá paranoia z předlistopadových časů. V tu chvíli pro mě bylo těžké to unést, ale zpětně mi ta hra dochází. Jako když si hrají odrostlá štěňata. Část té hry spočívá v tom, že na sebe vzájemně podnikají výpady, cení zuby, ňafají a průběžně si zjišťují, kdo dřív odpadne a podřídí se.

Na začátku jsem tuhle hru zakoušela v malém, jen sama na sobě, během dne ale probíhala také – a už ve velkém.

Bývalý primátor Pavel Bém označil ve svém vystoupení chování demonstrantů za nevkusné. Jistě, mezi lidmi bylo pár křiklounů a dopoledne se Bohuslavu Svobodovi nepodařilo zahájit jednání, protože „dav“ ho pokaždé přeřval. Byla jsem součástí davu jako občanka, která se po dvaceti letech vypravila na demonstraci prostě proto, že pakt, který uzavřely ODS a ČSSD na magistrátu, považuji za nehoráznost takového kalibru, že mi připadalo, že svůj názor už musím dát nějak najevo, a jako takové mi připadá, že chování demonstrantů nebylo ničím více nežli zrcadlem nastaveným zastupitelům: jejich vlastnímu nevkusu, což je v tomto případě jen jiný výraz pro jejich vlastní nemravnost.

Autor: Wanda Dobrovská | středa 8.12.2010 20:07 | karma článku: 12,09 | přečteno: 1129x
  • Další články autora

Wanda Dobrovská

Od Třebnušky k Berounce

Lom Třebnuška je pro Zbirožský potok poslední tvrdý střet s civilizací. Zbirožák nabývá sebevědomí. Kromě Koželužky mu tu ve vlhčích časech přivádí další vodu drobné, spíše občasné vodoteče zleva i zprava.

22.12.2022 v 8:08 | Karma: 11,06 | Přečteno: 196x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Křest Zbirohem

Dospěli jsme - já a potok - společně do Zbiroha. Tak co, potoku? Už konečně víš, kdo jsi a kam patříš?

12.12.2022 v 8:00 | Karma: 8,25 | Přečteno: 159x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Potok mezi Kařezem a Zbirohem

Ne, procházku tudy určitě nenavrhuji, leda že byste nezačínali v Kařezu, nýbrž v přilehlé osadě Borek a šli po modré. Já ovšem jdu podél potoka a rovnou předesílám, že je to dost neinspirativní putování.

12.7.2022 v 7:00 | Karma: 12,00 | Přečteno: 235x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Kařezské rybníky

Kařezské rybníky jsou přírodní památkou. Přírodní památkáři jsou možná rádi, že turisticky lokalitu nelze moc uchopit, protože ptactvo, které zde žije, má alespoň klid. Plocha rybníků je obrovská – bezmála 70 hektarů.

2.6.2022 v 7:00 | Karma: 13,95 | Přečteno: 330x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Wanda Dobrovská

Potok od Sirské hory

Sirské hory jsou tu dvě, vzdušnou čarou čtrnáct kilometrů od sebe. A vlastně ani ten potok není jen jeden. Mateřská Sirská hora posílá vody do všech světových stran. K jihovýchodu se rodí potok, jemuž dali lidé jméno Zbirožský.

29.3.2022 v 6:00 | Karma: 9,02 | Přečteno: 227x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

  • Počet článků 36
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 564x
Psaním se živím, a psaní mě i baví. Jsem ale líná, a tak je blog pro mě skvělá motivace, jak se přimět dát psanou podobu i tématům, která jsou vně mých pracovních závazků. Zájmy: příroda, hudba, spiritualita.

Seznam rubrik